søndag 14. august 2011

Yellowstone nasjonalpark

Endelig var dagen her, dagen da vi skulle besøke Yellowstone Nasjonalpark. Dette skulle vise seg å bli både den mest spennende dagen, samtidig som det ble den lengste. Det er nemlig ikke bare å ta en "svipptur" innom, parken er gedigen!! Vi kjørte vel inn i parken i 9 tiden om morgenen, og forlot den i 8 tiden om kvelden. Da hadde jeg sett grantrær nok for et helt liv, men også noen utrolige syn jeg aldri kommer til å glemme. Jeg var nok litt sliten og sur, for som Magne uttalte; " Du Tonje kunne aldri fått anoreksia, du fungerer jo ikke uten mat." Heldigvis for meg har jeg en tålmodig mann:)
Før vi kom inn i Yellowstone måtte vi kjøre gjennom Grand Teton nasjonalpark. Denne parken skal vi ta for oss i morgen, men vi måtte alikevel gjøre et stopp og ta bilde av The Tetons, disse spisse og vakre fjellene.
I Yellowstone var det flere veier man kunne velge, så først satte vi kursen for Old Faithful, en geysir. Egentlig var dette et enormt område med mange geysirer, men Old Faithful er den største og mest kjente. Vi gikk rundt i over en time og så på damp, bodblebad og landskap jeg trodde hørte hjemme på månen. Desevrre fikk vi ikke med oss utbrudd av noen geysir, vi hørte bare alarmen da det skjedde. Da satt vi godt plantet i restauranten og spiste hamburger.
Vi kjørte videre, forbi flere geysirer, turister og fosser. Jeg har begynt å samle på bilder av bilskilt fra forskjellige stater, så heldigvis for oss har vi med oss to kameraer. Så mens Magne farter rundt og foreviger naturperler, går jeg rundt og snikfotograferer biler. Bare i dag har jeg fått 22 forskjellige. I alt er det 51 stater, så jeg tviler på å få alle, men jeg har jo to uker til på meg:)
Hvis dere googler Yellowstone kommer dere garantert til å se bilde av et lite vann i alle slags farger. Dette er en varm kilde, og selv om jeg kom over minst fem bilskilt, fikk jeg da knipset noen bilder av herligheten.
Så fulgte rekke på rekke med barskog, både den som var grønn, og den som var nedbrent. Da vi hadde kjørt over halve parken uten så mye som å se en kanin, var vi ganske skuffet. Men så, ut av ingenting kom en flokk bison.. Tilsammen fikk vi sett tre flokker. Vi fikk også sett en flokk elk, noen hjortedyr. Men det var definitivt bisonene som gjorde størst inntrykk, og de gikk midt i veien mellom bilene. For noe svære dyr! Var litt halvredd for å få en inn gjennom vinduet, men heldigvis holdt de seg på en armlengdes avstand. Tror vi har rundt 200 bilder av bison nå, for både jeg og Magne knipset i vei. Så hvis noen ønsker å kjøpe bilder er det bare å ta kontakt:)
Etter å ha sett så mye dyr så vi oss fornøyde og vendte nesen hjemover. Desverre fikk vi ikke sett bjørn, men det har vi jo sett mye av tidligere. Vi fikk derimot sett en nydelig solnedgang med The Tetons i bakgrunnen.
Alle som har sett amerikanske filmer har vel lagt merke til de røde plastkoppene ungdommer alltid drikker av på fest? Vi fant sånne glass på Wall Mart, og tok oss en liten fest for oss selv. SKÅL:)
(Til alle som vil sende mld til oss, bare send melding til meg på facebook. Nettet her er veldig ustabilt, særlig på min mobil, så jeg har den ikke på en gang. Facebook sjekker jeg hver dag hvis det skulle være noe. Ps. Kan noen gi beskjed til far også om det?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar