tirsdag 16. august 2011

En pingvin strandet i ørkenen...

Dagen i dag startet med frokost på hotellet før vi reiste videre mot Salt Lake City. Amerikanerne lager stort sett god mat, men frokost kan de ikke. Alle brødene vi har smakt, er alt for søte og alt for fine. Og osten her borte er heller ikke noe å skryte av. (Forstår hvorfor Thordis hadde med seg en koffert full av Norvegia da hun besøkte Kjetil og familien...) Men, anyway, med en ny hobbybutikk tastet inn på Gps'en satte vi av gårde.
Nå er jo Kreative Hender på Ålgård min yndlingsbutikk nr 1, men jammen kan de scrapbooking i USA også. Og så er de så hyggelige, og synes det er stor stas at jeg som kommer fra Norge handler hos dem, og jeg ble invitert tilbake. Havnet litt i kofferten idag også, men nå må jeg bremse litt for å få med alt på flyet. Får heller vente til vi kommer til Minnesota igjen.
I Salt Lake City var det skilt som opplyste om at det var dårlig luftkvalitet, og det kunne vi så tydelig se. Fra å kjøre under blå himmel, havnet vi under et tykt lag grå skådde midt i byen. Vi kjørte bare rett gjennom byen, så vi fikk ikke sett noe særlig av hva som skjer i Salt Lake City. Det vi derimot fikk se var en fem felts motorvei. Det har ihvertfall ikke jeg sett før. Og så fikk vi sett Timon!! Eller nesten ihvertfall. Vet ikke helt hva dyr dette er, men det stod flere av dem langs veien og holdt utkikk.
Det var store landskapsforandringer idag og, vi startet i et grønt og frodig landskap. og endte opp i ørkenen. Målet var Arches National Park, og hovedmålet Delicate Arch, Utah's nasjonalsymbol. Denne parken består av røde steinformasjoner formet av en sjø som lå her for lenge siden, og det er utrolig mye rart å se.
Vi hadde ikke spist siden frokost i ni tiden, og da klokken nærmet seg fire bestemte de optimistiske nordmennene seg for å gå en 4.8 km lang tur i ca 38 grader... Smart!! Det hele endte med at vi kom nesten opp, før den ene pingvinen/kadaveret måtte gi opp. Varmen, den bratte bakken og manglen på mat ble rett og slett for mye. Så for at Magne skulle slippe å se på at jeg ble spist av ravn (eller gribb), bestemte vi oss for å gå ned igjen. Da vi kom ned fant vi ut at vi kunne se den fordømte buen fra bakken... Dessuten har jeg kjøpt noen postkort jeg har tenkt å photoshope meg inn i senere. (ikke si det til noen..)
Da jeg kom ned hadde jeg funnet en forklaring på hvorfor jeg ikke tålte varmen, nemlig det at jeg er en ekte viking, bader i snø, og sover under åpen himmel i minusgrader....
Etter denne slitsomme turen var klokken blitt halv sju, og trangen til en dusj meldte seg sammen med trangen til mat. Vi reiste til Moab, en småby/turistby og havnet på et lite, koselig motell. Igjen, to stor dobbeltsenger.
Vi spiste på en mexikansk restaurant, og så kom dagens høydepunkt; basseng med vannsklie!! Magne ble litt fort frysen, men jeg holdt koken lenge (sammen med 5-6 småunger, og jeg vet ikke hvem som hadde det kjekkest.)
Nå skal vi sitte ute og ta et par øl, for selv om klokken snart er ti, er det fortsatt over 30 grader ute.
Og til slutt; GRATULERER MED DAGEN TIL INGVE:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar