tirsdag 23. august 2011

Hollywood, Beverly Hills og Venice Beach

Ferien nærmer seg nå slutten. Dette er noe jeg har grudd meg siden vi kom til USA (siden jeg aldri er særlig flink til å leve i nuet), men på dette tidspunktet er det helt greit. Idag stod vi opp tidlig og reiste mot Hollywood. LA er som sagt en kjempesvær by, og derfor er det langt mellom attraksjonene. Mine forestillinger om Hollywood ble ikke levd opp til, siden jeg hadde sett for meg mye mer glamour. Hollywood er en ganske nedslitt bydel, og i stedet for å se kjendiser så vi flere uteliggere. Vi fikk gått litt på Walk of Fame, men der vi gikk var det ikke så veldig mange kjente stjerner. Men til vår store glede, fant vi vår helt, Johnny Cash's stjerne, og fikk da foreviget den:) På bildet av det runde hotellet kan dere såvidt skimte Hollywood skiltet der hvor himmelen møter fjellet. Dere ser det kanskje hvis dere bruker forstørrelsesglass... Planen var at vi skulle se nærmere på det, men på grunn av at vi ikke visste hvor det var, ble det til at vi kjørte litt rundt på måfå. Vi fant vel egentlig ut at Hollywood skiltet kom til kort mot det nye Oltedal skiltet, så vi sa oss fornøyd med å ha sett det på avstand. Det er tross alt bare noen bokstaver i en bakke..
Videre reiste vi rundt i Beverly Hills, der hvor alle kjendisene bor. Selv om vi leste på postkassene, fant vi ikke Britney Spears... Vet ikke om jeg har tatt bilde av noen kjendishus i det hele tatt, men det var ihvertfall noen imponerende eiendommer der. Litt forskjellig fra det ugga bugga (Magne sitt ordvalg) strøket vi bor i.
Etter litt sniktititting i buskene i Beverly Hills reiste vi til Venice Beach. Denne ligger i ikke så langt fra Santa Monica, men her er det mye mer liv. (Og politi og kriminaliet...) Deler av Pacific Blue og Baywatch ble også spilt inn på denne stranden, og jeg kjente igjen flere steder. Typisk at det idag var den eneste dagen det var overskyet, den dagen vi hadde planlagt å ligge på stranden. Men vi lå i en time ca, og Magne ble solbrent. Det var ikke lov å bade, så vi fikk ikke testet sjøen. Sikkert kaldt og fullt av hai uansett.. Da vi hadde fått nok sand inn i navelen og ørene reiste vi hjemover mot hotellet. Her har vi nå slappet av i noen timer, sittet ute å lest, vært i bassenget, og pakket koffertene. Håper ikke vi har overvekt nå.. Har nettopp kommet inn på hotellet igjen etter å ha spist på en koreansk restaurant. Dette var en spesiell opplevelse, vi måtte koke vår egen mat. Men det var veldig godt, og vi ble mette. Så nå er det surfing på nett, lesing og soving før vi skal forlate bilen på flyplassen i LA, og reise til Minneapolis. Her skal vi sove en natt før vi tar buss ned til Kjetil og familien for å være der to netter. Jeg og Magne er begge enige om at LA oppholdet har skuffet litt, og LA er en ganske nedslitt by. På hele turen er det her vi har følt oss mest utrygge. Selv sultne bjørner i Yellowstone og skalp jaktende indianere i Tuba City virker som lam i forhold. Neida, det er ikke så ille, men det er mye "rosje" her i byen. Nå gleder jeg meg veldig til å komme til "norske" Minnesota og litt seriøs shopping. Dessuten gleder jeg meg ganske mye til å komme hjem, savner alle sammen. Jeg og Magne har øvd oss på å skyte med lekeanden til Tuva, og dette tror jeg blir en sikker vinner:) Vi snakkes i morgen hvis jeg får tilgang på nett:) Klem fra turboturistene Tonje og Magne:)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar