fredag 12. august 2011

En flokk bison, en flokk bjørner og en flokk presidenter

Nå kommer et innlegg uten altfor mange bilder. Internetthastigheten her oppe i fjellheimen er så som så, og siden det kun er internett dekning i baren, kan jeg ikke bli sittende i mange timer. Eller, jeg kan jo det, men da blir det nok ikke så mye skriving:) Men jeg skriver litt nå for å fortelle at vi er i live, og slik at jeg skal huske hva vi gjorde de forskjellige dagene til jeg skal lage scrapbook fra turen.
Helt siden vi kjørte inn i Sør Dakota så vi reklameskilt langs veien for Wall Drug, så vi tenkte vi nesten måtte sjekke det ut. Dette var etter mitt synspunkt grådig oppskrytt, og er kort fortalt en kjempestor souvenir butikk. Magne fikk kjøpt seg et par boots, og jeg kjøpte shotglass og postkort. Utforbi var det fullt av motorsykler på grunn av motorsykkeltreffet i Sturgis.
Vi forlot den lille byen Wall, og kjørte inn i Bear Land. Dette er en "drive thru" dyrepark, hvor vi kjørte gjennom flokker med bjørn, ulv og hjort. Det var så utrolig mange bjørner her, og den ene kom rett foran bilen vår og snuste på den. Det var litt skummelt, selv om dørene var låst.
Videre gikk turen opp til de berømte presidenthodene i Mount Rushmore. Dette er noe jeg er glad for å ha sett, men ikke noe jeg trenger se igjen. Det var liksom bare fire hoder i stein, pluss masse bikere. (Noen damer er sikkert eldre enn mor og Torill, og allikevel kjører de med magen bar og uten hjelm.)
Som de ihuga friluftsmenneskene vi er, bestemte vi oss for å ta turen gjennom Custer State Park, enda et stort område med ville dyr langs veien. Vi fikk sett noen vaskeekte Cowboyer, en svær flokk bison og noen kjempesøte esler. (Det var i dette området Danser med Ulver ble spilt inn.)
Vi fikk oså et glimt av Crazy Horse Natural Memorial, en skulptur som skal bli enda større en Mount Rushmore, og som skal forestille indianerhøvdingen Sitting Bull.
Etter enda en dose ville dyr kjørte vi opp til Deadwood hvor vi spiste. Tror det bor 1300 fastboende der, alikevel er det mer restauranter og butikker enn i Sandnes. Og det var stappfullt av motorsykler. Vårslippet hjemme i Norge er en liten fis i forhold.
Etter å ha spist reiste vi videre mot Yellowstone, og fikk hotellrom i en liten by som heter Gilette. Her hadde de døgnåpen Wall Mart, så litt handling ble det også:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar