mandag 15. juli 2013

Cruise dag 6 - Marseille

Idag våknet vi faktisk tidsnok til å få innseilingen til Marseille, og siden jeg aldri har vært i Frankrike før var jeg ganske spent. 
Jeg hadde lest bittelitt om byen fra før, og visste at det var en kirke der som kanskje kunne være verdt å se på, og siden jeg som sagt aldri hadde vært i Frankrike før kunne vi ikke la være å gå i land.
Jeg, Magne og Emil tok derfor skyttelbussen inn til sentrum, og fant fort ut da vi så kirken laaaangt laaangt vekke at vi måtte få tak i en taxi opp dit.


Kirken Notre Dam de la Garde i bakgrunnen


På vei bortover kaien/havneområdet for å finne en taxi



Majestetisk kirke!


Jeg og Emil nyter å være turister:)

Vi kom oss opp til kirken og fikk herfra en fantastisk utsikt over byen. Marseille er jo en ganske stor by, nest størst i Frankrike, og det inntrykket vi fikk av byen var at den var ryddig og pen, men vi syntes franskmennene var mindre vennlige enn italienerne, mindre villige til å snakke engelsk, og ikke laget like god mat..



Utsikt over byen fra kirken


Dette var en bygning vi gikk forbi i sentrum, hele fasaden er et stort maleri, og ganske virkelighetstro, for Torill hadde ikke lagt merke til det da vi gikk forbi:)



Fasaden lyver - bak den var kirken ganske shabby..


Tror dette var ambassaden eller noe slikt...


På vei tilbake mot båten. Var egentlig alt for varmt, alt for mye folk, og altfor stor by til å vandre rundt i i timevis, så det var deilig å komme på båten og hoppe i bassenget. 


Emil koser seg på balkongen i de nye klærne farmor Torill kjøpte på marked:)


Hei hei! Torill og Steinar bodde bare 4 rom borti gangen fra oss.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar