mandag 15. juli 2013

Cruise dag 5 - Livorno

Denne dagen våknet i opp i Livorno, en liten by som er utgangspunktet for turer til Pisa og Firenze for cruisere som oss. Jeg hadde lest litt på forhånd og funnet ut at i Pisa var det bare det velkjente, ikke helt rette tårnet å se på, og var derfor egentlig mer giret på Firenze. 
Men etter å ha vært innom på turistinformasjonen ble jeg overbevist om at det var en litt for lang reise å foreta seg for bare en liten dag. 
Det endte derfor med at jeg, Magne, Emil, Torill, Steinar, Ingve, Kristine og David utforsket hva Livorno hadde å by på.
Vi kjøpte billetter til en guidet båttur, og fikk derfor hele historien til byen, og det var ihvertfall noe for meg:) 
Vi fikk se gamle fort, flotte renessanse palass og gamle kirker, så jeg kan vel si at dagens kulturelle innslag var vellykket. 


Gutta boys på båttur


Å jentene:)


Farfar å Emil


Stort marked


Liiit leie av å ha på den huå...


Utsikt fra båten


Palasset til familien som grunnla Livorno, var vel fra 1600-tallet ca.


Greit med parasoller, for det var stekende hett nede på kanalen!


Etter en vandring bakover i tid, gikk vi nedover mot skyttelbussene som skulle ta oss tilbake til båten, men ikke før vi fant et kjekt marked med masse billige klær. Jeg kjøpte vel turens kjoler nr. 4, 5, 6 og 7, og var greit fornøyd med dagens fangst. Særlig siden den dyreste kjolen kostet rundt 100 kroner. 
Jeg er også imponert over hvor greie og hyggelige de italienerne jeg har møtt har vært. Ingen som kommer g maser om at jeg må kjøpe alt slags vas, jeg får tid til å gå rundt å se på varene selv. Og det liker jeg!


Vi fant vel ut at dette var en synagoge..


Bleiesmurfen:)


Emil får være med de store guttene:)

På kvelden skulle alle sammen ut å spise på en fin restaurant, og som så mange ganger før endte vi opp på balkongen til Kristine og David for å ta noen øl først.


David me ny sløyfe, Kristine med ny bukse, og jeg i ny kjole:)


To gode søskenbarn, Emil og Natalie:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar