tirsdag 12. juni 2012

Dag 1 og 2 - Nordmenn kastes ut av Whisky distilleri

SØNDAG 10.06.12
Endelig har ferien jeg har gledet meg slik til et helt år startet. På grunn av vekterstreiken som truet med å sette flyet vårt på bakken bestemte vi oss for å booke om flybillettene og reise en dag tidligere. På den måten fikk vi en dag ekstra i Aberdeen, noe som var helt greit:)
Etter å ha levert bagasjen på hotellet, gikk vi opp i hovedgaten Union Street for å få oss noe å spise før vi begynte på shoppingrunden. Etter et herlig usunt måltid på Burger King var vi endelig der, Primark! ( Hva jeg tenkte med da jeg tok på høyhælte sko etter å ha hatt vondt i føttene i bryllupet dagen før er meg fortsatt en gåte.... Derfor fant jeg fort et par joggesko til 20 kroner på Primark jeg kunne bytte til) På grunn av stadig voksende pondus er det vanskelig å finne klær som passer, så denne gangen konsentrerte jeg meg om å kjøpe undertøy, sokker, sko, og klær til Tjodvald:) Mye billige og fine babyklær, og tilogmed Magne er klar for å kjøpe klær han kan ha de to første årene:)

Tilbake på hotellet for en liten pause fikk vi sjekket ut rommene. Elin og Ådne var storfornøyd med å ha fått det største rommet, mens jeg selv ble litt snytt da jeg fant ut at det jeg trodde var en pc, faktisk var et bittelite tv på vårt rom. I tillegg var badet så lite at jeg tror personer lenger enn meg og Magne hadde hatt problemer med å sitte på do. Knærne tok nemlig borti veggen..

Siden vi var klar for litt mer shopping gikk vi bort til Union Square Shoppingsenter, og her fant både jeg, Elin og Magne nye sko. I tillegg var vi innom hobbybutikken, og her fant jeg også et par småting.

Resten av kvelden var vi på rommet til Elin og Ådne, så litt på tv og slappet av, før vi spiste en kjempegod middag på TGI' Fridays. Utslitte etter både bryllup og fjøs helg, gikk vi å la oss i ti tiden.

MANDAG 11.06.12
Idag kom dagen vi alle hadde vært ganske spente på, nemlig den dagen vi skulle hente leiebilen, og for første gang kjøre på feil side av veien. Ådne var den som fikk æren av å begynne, og det gikk kjempebra. ( Elin satt på siden og ropte at han måtte passe på felgene, siden hun følte han var for nærme kanten. Jeg og Magne satt i baksetet og lo.)
Første stopp var Dufftown og Balvenie Castle. Dette er et slott jeg ikke hadde hørt om før helt nylig, derfor var det en ekstra bonus å få lov å besøke det. Heldige meg som har med meg tålmodige reisefeller som lar meg få tid til å se på alle disse serverdighetene.









Tjodvald og storkoste seg på sitt aller første slott!



Rett nedenfor slottet lå Glennfiddich Whisky Distilleri, og vi spurte damen i billettluken på slottet om det kostet noe å komme inn, og da hun sa at det var gratis, og bare å møte opp for oppvisning var vi ikke vanskelige å be. Vi så en stor gruppe turister som stod klar til omvisning, og slengte oss likegodt med dem. Bare lukten av Whisky var nok til å gjøre meg fnisete... Vi hørte jo ingenting av det guiden sa, men vi fikk sitt de store tankene med whisky. Alt gikk fint helt til guiden spurte oss hvor vi var fra, og vi svarte Norge. Da ble vi kastet ut av gruppen, for selv om det var gratis måtte vi gi beskjed i resepsjonen at vi ville bli med. Men da hadde vi jo allerede fått sett det vi ville, så vi var fornøyde.




Nå var Elin klar for å kjøre, og jeg er jo bare kjempeglad for at jeg slipper, og veldig imponert over Elin som turde. Vi kjørte mot Inverness, og Elin fikk prøvd seg på sin første storby med venstrekjøring. Det gikk over all forventning, selv om både Ådne, jeg og Magne satt og ropte at hun måtte passe på felgene:)
Etter Inverness begynte Loch Ness, og selv om vi ikke fikk sett Nessie, så stoppet vi med Urquart Castle, enda en slottsruin jeg ikke hadde regnet med å få se, et såkalt bonus slott:)


Neste stopp på vei mot hytta var Fort Augustus, en liten landsby som lever av Nessie turisme, og de berømte slusene som fører båtene oppover elven. For meg og Elin vekket dette til live traumene vi har slitt med å bli kvitt etter som små barn ha blitt tatt med på telemarkskanalen.


Nå var tiden inne for å finne frem til hytta, og den var litt mindre enn forventet, men grei nok. Kvelden gikk med til spilling og snakking, før vi ganske slitne gikk og la oss, klare og forventingsfulle til morgendagen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar