onsdag 1. januar 2014

Året som var...

Først av alt, godt nyttår til alle som er innom her, og jeg håper alle hadde en fin feiring igår:) Det hadde ihvertfall vi her hjemme, hadde god mat og drikke, spill og morsomme samtaler. 
Vi tyvstartet litt på rakettene slik at Emil skulle få meg seg noen før han la seg, men det virket ikke som det gjorde noe særlig inntrykk med smellene og fargene. Han blir mer gira når han ser en traktor liksom... Men det er nok noe som kommer mer senere når han blir eldre.
Uansett, til det jeg skulle skrive om, nemlig om hvordan jeg husker 2013, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en aldri så liten oppdatering her. 


Årets største forandring: Uten tvil det at vi tok over to gårder, og jeg sluttet i arbeid for å gå hjemme på fulltid. Noe jeg også trives utrolig godt med, og jeg må bare si at det er en fornøyelse å jobbe med dyr, og slippe å forholde seg til krevende og til tider uhøflige mennesker som man nødvendigvis møter når man jobber i butikk. 
Selvfølgelig blir det av og til lange dager når jeg går her hjemme alene, men det hjelper å ha svigerforeldrene vegg i vegg, og da Magne gikk ned til 60 % stilling har jeg også selskap av han to dager i uken.
For ikke å glemme Emil da, som er med meg døgnet rundt. Litt slitsomt av og til, men aller mest koselig!

Årets mest traumatiske opplevelse: Da jeg var hjemme alene, og det var dødfødsel i fjøset. Jeg kommer fra gård, og vet at noen ganger så dør dyr, eller de må avlives, men dette er første gang jeg har tatt i mot en død kalv, og det var ikke fritt for at jeg fikk klump i halsen da mine gjenopplivingsforsøk ikke virket.
Dyrlegen sa senere at kalven nok hadde vært død en stund, og at det derfor ikke var noe jeg kunne gjort, og det hjalp da litt å høre det.

Årets mest minneverdige kalvinger: Vi holder på å øke opp dyreholdet på gården, og det har ført til en del flere kalvinger enn tidligere. Jeg var litt nervøs i begynnelsen av året da 2 av 4 kalver måtte avlives, men heldigvis har det gått bedre etter det. For i tillegg til disse to var det bare kalven jeg nevnte ovenfor her som ikke overlevde av alle kalvene vi har fått.
Og mesteparten av disse er kossekalver, eller jentekalver da, og det passer ekstra fint når vi skal øke opp.
Vi hadde en episode da vi fant en nyfødt kalv ute på beite da vi skulle hente hjem kyrne, og to kyr fulgte den hakk i hæl. Begge de skulle kalve i de tidene, og vi hadde litt problemer med å finne ut hvem det var som var moren. Det viste seg å ikke være noen av dem, men en som gikk ute, og som vi ikke var klar over skulle kalve så fort. (Har ikke alltid kontrollen...)
Men de kalvene jeg husker best var tvillingene Therese og Petter. Veeeldig små, raske og spretne ble de oppkalt etter Johaug og Northug:)

Årets familietur: Cruise i middelhavet med hele familiene til Sven og Veronica. Denne ferien var helt super, og kjekkere reisefølge skal man lete lenge etter:)

Årets shoppingturer: Jeg var superheldig og fikk reise til Aberdeen hele to ganger på tre måneder. Første gang med søstrene mine, og andre gang med foreningen. Fantastiske langhelger begge to!!


Årets vondeste: Har trukket tre visdomstenner, og selv om det gikk overraskende fint første gang, var det rett og slett dritt vondt andre gang! Hovnet opp som en hamster på ene siden av ansiktet, og dessverre var det ikke så mye sympati å hente hos min bedre halvdel, som heller lo og pekte:) Nå har jeg en igjen, og det skal bli en lettelse å få den bort. Så skal jeg heller peke og le litt når det blir Magne sin tur å trekke....


Årets beste tv serie: Game of Thrones!! Jeg og Magne satt å så 3 sesonger på kort tid, og det er alt for lang tid å vente på neste sesong.

Årets beste film: Hobbiten, den første filmen. Var vel strengt tatt ikke 2013 den kom ut, men vi har ikke sett så mange filmer dette året, og denne peker seg klart ut som den beste.

Årets beste bok: Jeg har lest 115 bøker i 2013, og de som var de aller beste var The Rose Garden av Susanna Kearsley, Outlander av Diana Gabaldon, og Daugther of smoke and bone og Days of blood and starlight, begge av Laini Taylor,


Årets nye samleobjekt: Serviset Lerk, designet av Halvor Bakke, er blitt en ny favoritt her hjemme, og jeg fikk noe av det til jul.
Jeg har også begynt å samle på sølv til bunaden jeg skal få, og som min mor er travelt opptatt med å både sy sammen, og brodere.

Oppsummering: 2013 har vært et spennende år, uten alt for store sorger og bekymringer, og jeg har lært mye, både om meg selv og om gårdsdrift. Jeg håper 2014 blir like bra, og helst enda bedre, og jeg har stor motivasjon for å klare å holde nyttårsforsettene mine.
Først av alt skal jeg holde meg helt for snop i tre måneder, så får vi se etter det og jeg klarer å begrense meg litt mer når det gjelder søtsaker enn det som har vært standarden i 2013...,
Året har til nå vært veldig etter planen, og jeg startet dagen med en 2,5 timers lang tur, gikk 8,15 km i friskt vær. Herlig! Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.



Har dere hatt et fint 2013? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar