fredag 7. februar 2014

Malingstørke...

Mens jeg bokstavelig talt venter på at malingen skal tørke, og derfor ikke har noen spennende etter-bilder å vise enda, tenkte jeg å ta et lite innlegg om den malingen jeg bruker. 
Ikke at jeg på noen måte er en ekspert når det gjelder maling, men etter noen år i butikk, og etterhvert ganske mange oppussings prosjekt, så har jeg da tilegnet meg noe erfaring.
Det er jo heller ikke noen tvil om at malingen har utviklet seg mye de siste årene, og jeg husker ennå med gru mitt aller første male prosjekt, en gammel kommode jeg skulle ha på rommet. Fikk noe maling som var til overs fra noe min far hadde malt ute, og denne malingen var sikkert full av tjære, og ikke beregnet til møbler. Klissete, klumpete og seig, og tørket ALDRI!! 
Har heldigvis malt mange møbler etter dette med større hell, og altså prøvd en del forskjellig maling. 

Utgangspunktet var dette: Her har vi revet ned den gamle tapeten, og begynt å tapetsere med veggfornyer for å få et slettere resultat. 



Forskjell på veggen med og ute veggfornyer. (Skulle jo nesten fått frem den gamle tapeten, skikkelig retro...:)


Først av alt er det jo viktig å vaske de flatene som skal males, gjerne med forvask, kraftvask eller salmiakkvann. En del av taket var helt ubehandlet, så her malte jeg et strøk med heftgrunn for at malingen skulle sitte bedre. Optimalt sett skulle jeg vel gjort det på hele taket, siden det mest sannsynlig er malt med oljemaling i sin tid, og jeg nå skulle male over med vannbasert maling, men tålmodigheten satte en stopper for det, og jeg tok sjansen på å male rett over den gamle malingen, to strøk. 
Brukte Lady Tak fra Jotun, en helt matt, hvit maling, det de fleste kjøper når de skal male nettopp tak. Jeg var litt usikker på om jeg skulle få den blandet i 0502-y (egghvit) siden veggene skulle være i det, men lot det være, og det gikk helt fint. Veggene ser ikke gule ut mot det hvite taket, det er jo det som er problemet med å ha helt hvitt mot den gulaktige eggehvite. 



To av veggene ble malt blå, og her brukte jeg en maling som het Infra. Den har glans 10, og det er passelig glans til en vanlig vegg. Jeg hadde aldri hørt om dette merket før, men tok altså med meg et spann fra butikken for å prøve, og malingen var god den, merker ingen forskjell på denne og de dyrere merkene. Lukter lite og tørker raskt, og det er bra!


Også tapetlimen jeg brukte for å henge opp veggfornyeren er fra Infra, og den er like god som de andre tapetlimene jeg har prøvd. Lett å smøre på, og lett å vaske av hvis det kommer lim steder det ikke skal være. 


Butinox har denne malingen som går både på vanlige vegger, og på panel og lister, og det er jo kjempebra, særlig hvis man ønsker å male veggen og listene samme farge, da trenger man ikke fjerne listene, det er bare å male i vei. Ypperlig for sånne som meg, for selv om jeg liker å male, er det kjedeligste jeg vet å male lister...
Denne malingen er også vannbasert, og derfor lukter den lite, og tørker fort.
Jeg har denne malingen i fargen egghvit, 0502-y, og har brukt den på to av veggene. Jeg liker egentlig bedre helt hvitt, og har ungått de gulaktige hvitfargene tidligere, men nå visste jeg at vi skulle ha hvite garderobeskap fra Ikea, og siden de er litt gule i seg, passer det altså bedre med egghvit inntil enn helt hvitt.


 Og til slutt litt reklame, for siden jeg ønsker å støtte de lokale butikkene, passer det fint at Coop Extra Bygg har åpnet ny butikk i store, lyse lokaler nå som vi skal i gang med et omfattende oppussingsprosjekt, og derfor kommer til å trenge mye maling og diverse.
Her har de hyggelig og hjelpsom betjening, og jeg har til nå ihvertfall funnet alt jeg har trengt:)
Det skader jo heller ikke at svigermor jobber her, og det er alltid koselig å stikke innom henne på jobben.



God helg til alle sammen, så skal jeg heller komme tilbake med mer bilder av barnerommet når vi har kommet litt lenger. Nå gjenstår det nesten bare å legge gulv, maling av lister, og bygging av skap, så dette blir våre helgeaktiviteter:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar