fredag 2. januar 2015

Oppsummering av 2014

Jeg er vel verdens sløveste når det kommer til oppdateringer på bloggen, men denne høsten og førjulstiden har vært ekstremt travel, og derfor blir blogging forståelig nok nedprioritert. Noe jeg selvfølgelig håper skal endre seg i 2015.
Jeg gleder meg også til å vise mange etter-bilder fra huset vårt, for det er nemlig det som er grunnen til at vi har hatt det så travelt, en omfattende oppussing av stue, kjøkken og gang. I skrivende stund er vi ikke helt ferdige ennå, men vi har fått på plass det viktigste, og klarer fint å bo oppi det nå. Var en stund det ikke var spesielt koselig å være hjemme....

                                          


                                         

Nå sitter jeg og nytter en ledig stund mens Emil sover og lader opp til nyttårsfeiring til å skrive årets siste innlegg. Maten skal snart i ovnen, og finklærne må snart på, og om ikke lenge ringer gjestene på døren.



Da jeg skrev et lignende innlegg i fjor, ramset jeg opp flere forsetter jeg var innstilt på å klare, bla. flere måneder med snopestopp. ( De månedene varte vel i to dager ca...)
Ellers skulle jeg trene mer ( ganske fornøyd faktisk, men kunne nok blitt enda mer prioritert).
Jeg skulle bli flinkere å kjøre traktor (har ikke skjedd), og jeg skulle handle mindre bøker. (Dette har jeg klart ganske bra, om dere ser bort i fra alle lydbøkene jeg har kjøpt i stedet for....)

                                           

For 2015 har jeg ikke så mange forsetter, jeg har vel innsett at det ikke nytter med bråstopp og bråbegynnelser for mitt vedkommende, så mine planer for 2015 er å bli flinkere og flinkere på å spise sunnere, bevege meg mer, og spise mindre snop. Jeg vil heller ha en livsstil jeg kan leve med over tid, og da nytter det ikke og kutte ut sjokolade og smågodt tvert, for til det er jeg alt for avhengig av Troikaen min:)

                                         

Men jeg føler jeg er på god vei, har begynt å eksperimentere mer på kjøkkenet, og lager mer mat fra bunnen av enn tidligere.

                            

2014 var et godt, men travelt år, så forventningene for 2015 er at vi skal klare å få slappet mer av, og bruke mer tid ute i fjøset enn det vi har gjort nå de siste månedene.
Her er 2014 slik jeg har opplevd det:

Årets største forandring:
Emil begynte i barnehagen, noe som innebar en helt ny hverdag både for meg og ham. Han fikk treffe nye folk, leke hele dagen, og lærte så utrolig mye, ikke minst nye ord. Han stortrives, og har fått mange nye venner.
Jeg fikk endelig jobbe uavbrutt hele dager, og det merktes både på fjøset som ble vasket, og tistlene som ble sprayet. (Jeg håper iallefall vi merker det på tistlene til våren...)


Årets mest traumatiske opplevelse:
Som i fjor så fant denne sted i fjøset. På en dag mistet vi to kalver, en pga tarmslyng, og en i dødfødsel. Jeg var skikkelig lei meg hele dagen, og var glad da dyrlegen reiste og jeg endelig kunne la tårene trille.

Årets kalvinger:
Dette har vært det store okse året, og vi har vel fått rundt fire ganger så mange oksekalver som kvigekalver. Til gjengjeld så var selvfølgelig den kalven som fikk tarmslyng en jente. Men vi fikk to tvillingkalvjenter, så det hjalp litt på humøret:)

                                       


                                       
Årets ferie:
Var i Danmark en uke bare jeg, Magne og Emil. Rolig og fredelig, med mest fokus på Emil.
Og så var vi en langhelg i Praha, jeg, Magne og Elin og Ådne. Koselig by, og fint selskap:)





Årets beste film:
Så jeg skrev Hobbiten I i fjor, så da skriver jeg Hobbiten II i år. Nå skal vi på kino rett over nyttår og se Hobbiten III.

Årets beste tv serie: 
Outlander, basert på en av mine favorittbokserier. Handling fra Skottland, menn i kilt, storslagen natur, og en vakker kjærlighetshistorie.
I tillegg så har både jeg og Magne fått dilla på Spartacus:)

Årets beste bok:
Av de rundt 80 bøkene jeg har lest dette året, er det bøkene til George R.R. Martin som skiller seg ut som absolutte favoritter. For de som ikke vet det, så er det disse bøkene tvserien Game og Thrones er basert på.

Årets gode nyhet:
Vi venter alle spent på det nye familiemedlemmet som kommer i juni 2015:)

                                         

 Ønsker alle et riktig godt nyttår, med eller uten forsetter:)

                        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar