søndag 3. februar 2013

Ufoer - diverse sy prosjekt

En stund siden jeg har vært aktiv her inne, men det har vært så mye i det siste at bloggen ikke er blitt prioritert.
Nå har jeg slitt med betennelse i begge håndleddene en stund, så jeg har hatt strikke og hekle forbud. Siden jeg ikke klarer å sitte i ro uten noe å gjøre, har jeg nyttet tiden til å gjøre ferdig noen sy prosjekter jeg har hatt liggende en stund. Min søster Gøril er så snill å stiller opp som modell for meg denne gangen også:)
Først ut var en fleecekjole jeg begynte på i fjor eller året før, husker ikke helt. Var så fornøyd da jeg var ferdig og hadde fått til å sy en kjole helt uten hjelp fra mor. Jeg var fornøyd, helt til jeg skulle ta den på...For den var jo alt for trang, selv om jeg jo sydde i den størrelsen jeg bruker. Men så merket jeg at stretchen i stoffet gikk feil vei, for gikk an å strekke oppover, og ikke bortover, noe som jo var litt rart siden mønsteret går bortover. Kjolen hadde nok passet hadde jeg snudd stoffet, men tror neppe den hadde blitt like bra med loddrette striper.
Men heldigvis har jeg en svigerinne som fikk den på seg, så kjolen er nå sendt til henne:)
 
 
 
Jeg likte jo fasjongen på kjolen, og jeg likte mønsteret, så jeg fant ut jeg ville lage en til, bare bruke større mønster slik at den passet meg. Desverre var det ikke mer igjen av stoffet med reinsdyr på, men jeg fant et nesten likt, og denne kjolen passet. Den er egentlig litt for stor, for stretchen gikk begge veier på dette andre stoffet. Men jeg ble fornøyd, og har nå en god og varm "kosekjole" til kalde vinterkvelder.
 
 
Alle gode ting er tre, så jeg lagde enda en kjole, i en størrelse midt i mellom de to andre, og det er denne som passer best. Den sydde jeg i strech chenille, og jeg trikset litt med mønsteret for å få forskjellig farge på armene. Denne er kjempegod å ha på, så jeg kommer nok til å lage flere i dette stoffet senere.
 
 
Jeg har også laget en tunika i jersey stoff, og denne passet hedigvis også. Ble ganske fin med et belte i livet. Mens jeg var i gang sydde jeg matchende sjerf:)
 
 
 
 
Til sist en stripete flaggermustopp som jeg hadde tenkt å ha selv, men på grunn av de store musklene mine ble den litt trang i armene:P Heldigvis ville Gøril ha den, så nå ligger den hos henne. Er veldig gøy å sy, men enda kjekkere når noen faktisk kan bruke det jeg lager.
 
 
 
 
Jeg har fortsatt noen halvferdige prosjekter liggende, så jeg har til å sysselsette meg enda en stund fremover:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar